Toespraken nog eens beluisteren…

De toespraken op zondag worden meestal opgenomen. Wil je naderhand de toespraken nog eens beluisteren, dan kan dat via de ‘linkjes’ hiernaast.

Via website Kerkdienstgemist.nl

Onze bijeenkomsten worden rechtstreeks uitgezonden via Kerkdienstgemist.nl. Je kunt daar zoeken naar > Provincie Utrecht > Driebergen > ’t Hoge Licht en dan je keuze maken voor de Traject24-bijeenkomst. Deze opnames kun je – vanwege privacy-regels – alleen rechtstreeks bekijken. Wil je ze later in de week nog eens bekijken/beluisteren, dan moet je daarvoor een account en wachtwoord aanvragen. Volg daarvoor de instructies op de website Kerkdienstgemist.nl.

De toespraken blijven echter wel langere tijd te beluisteren via de linkjes hiernaast.

Toespraken beluisteren

Via onderstaande ‘linkjes’ kun je de toespraken beluisteren; omdat het soms forse MP3-bestanden zijn, kan het even duren voordat je de spreker hoort. (Als je op deze linkjes klikt, dan zal over het algemeen op je computer een programma zoals iTunes of een andere lokale muziekspeler opstarten.)

> 19 mei: Jan-Maarten GoedhartChristus aan de rechterhand van Godklik hier

> 12 mei: Jonathan WesterkampTe druk? – klik hier

> 5 mei: Laurens TouwenOnze glorierijke Heer bevrijdt – klik hier

> 28 april – Herman van WijngaardenJuweeltje (2 Tessalonicenzen 3:5)klik hier

> 21 april – Hariët TarpehOpgewekt met Pasenklik hier – (Zie verder naar beneden een pdf met de verschillende sheets en bijbelverzen van de presentatie)

> 14 april – Jacob WietsmaGeduldklik hier (Zie ook de samenvatting hieronder).

> 7 april Hariët TarpehGegrepen door liefdeklik hier

> 31 maart Jan-Bart bij de VateMarcus 8:14-30klik hier

> 24 maart Arnoud DropBarmhartigheid, geen offersklik hier

> 17 maart Jonathan WesterkampPlannen makenklik hier

> 10 maart Wil DoornenbalVerbinding zoekenklik hier

> 3 maart Hariët TarpehDe kracht van een ontmoeting met Jezusklik hier

> 24 februari Edward de KamNederigheid… teken van zwakte of kracht?klik hier

> 17 februari Peter BakkerMeer van Zijn karakter in ons karakterklik hier

> 10 februari Hester TouwenVoor de bloei van het dorp… – klik hier

> 3 februari Hariët TarpehGroepen om vrij te zijnklik hier

> 27 januari Dick WesterkampHoe God zijn liefde bewijst (Romeinen 5:1-11) – klik hier

> 20 januari Robert DoornenbalGeluk is… (Matteüs 5:8) – klik hier

> 13 januari Marije Vermaas-BoerSchapen en bokken (Matteüs 25:31e.v.) – klik hier

> 6 januari Hariët TarpehVan koers veranderen? (Matteüs 2:1-12) – klik hier

 

Hariët Tarpeh (21 april 2019: Opgewekt met Pasen)

Jacob Wietsma (14 april 2019: Over Geduld – Jakobus 5:7-11)

Guido van der Neut (28 januari 2018: Over verlangen naar God – Psalm 84)

Leo Kuiper (5 maart 2017: Over Geestelijke Gaven)

Peter Bakker (18 september 2016: Geneesmiddelen bij twijfel – Psalm 73)

Bernard Terlouw (21 februari 2016: Leven om te getuigen – 1 Petrus 2:1-10)

Robert Doornenbal (15 maart 2015: ’Verspil’ je leven voor Jezus – Johannes 12:1-11),

Arnoud Drop (22 februari 2015: Relatietijd met God – Johannes 15:1-17).

Opgewekt met Pasen (Hariët Tarpeh)

21 april 2019 – zie de hier ingevoegde pdf met alle sheets van haar presentatie:

20190421-Toespraak-sheets

Jacob Wietsma over ’Geduld’

Zondag 14 april 2019 – een samenvatting

Lees Jakobus 5:7-11 (Bijbel in Gewone taal): 7 Blijf geduldig wachten, broeders en zusters, tot de Heer komt. Een boer die uitziet naar de waardevolle opbrengst van zijn land, wacht geduldig de regens van najaar en voorjaar af. Ook u moet geduldig afwachten. Houd moed, want de komst van de Heer is niet ver meer.
9 Broeders en zusters, maak elkaar geen verwijten, als u niet zelf veroordeeld wil worden: de rechter staat al voor de deur! 10 Neem toch een voorbeeld aan de profeten die gesproken hebben op gezag van de Heer. Hoeveel hadden die niet te lijden en wat hebben ze een geduld getoond! 11 We prijzen hen gelukkig, omdat ze hebben volgehouden. U hebt gehoord hoe Job volhield en u weet hoe de Heer hem ten slotte behandeld heeft. De Heer is immers rijk aan barmhartigheid en ontferming.

Jakobus heeft het hier over de materialisatie van het geloof. Dat ons vertrouwen in God een toegevoegde waarde heeft in je leven.
Geduld kent 2 kanten: een relationele kant en een materiële kant
Relationeel: Hoe we met elkaar omgaan.
Materialisatie: Hoe we dingen kunnen scheppen in deze wereld.

– RELATIES: bijvoorbeeld dat je een kind leert lopen…
Dat vraagt om geduld… dat je groei hebt in je leven, ontwikkeling.
Er gaat tijd overheen, geduld. Geduld ontstaat als we liefhebben. En dat komt als we ons geliefd weten.
Liefde maakt ons geduldig. Met pasen vieren we dat we geliefd zijn door de allerhoogste God. Dat iemand zijn leven geeft voor een ander, dat is de ultieme daad van liefde.
Deze daad maakt dat we ons geliefd voelen. De scheiding tussen God en mens wordt weggenomen. Jezus nam de zonde weg.

Lees 1 Johannes 4:9-11: Gods liefde voor ons is hieraan duidelijk geworden: hij heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden om ons door hem het leven te geven. Liefde betekent niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en dat hij zijn Zoon heeft gezonden als een boeteoffer voor onze zonden. Als God ons zo heeft liefgehad, vrienden, moeten ook wij elkaar liefhebben.

Wat die liefde inhoudt: om de verhouding tussen God en mens goed te maken.
Omdat we ons geliefd weten, kunnen we liefhebben en kunnen we geduldig zijn met elkaar.
Dus het relationele aspect van geduld komt voort uit het feit dat we ons geliefd weten.

Lees Romeinen 8:38,39: Ik ben er zeker van dat niets ons van God kan scheiden: dood of leven, engelen of bovenaardse krachten, heden of toekomst, machten boven of beneden ons, niets in de hele schepping kan ons scheiden van God, die ons liefheeft in Christus Jezus onze Heer.

Niets kan ons scheiden van Gods liefde die door Christus tot uiting komt. Niets, niets, niets.
Jakobus is streng: mopper niet over elkaar. Je weet je toch geliefd door de Vader, ondanks al je tekortkomingen. Dan kun je geduldig omgaan met elkaar.

– SCHEPPINGSKRACHT van ons geloof. Wat we in deze wereld realiseren.
Jakobus 2:17: Geloof zonder werken is dood. Als er geen materialisatie is, is je geloof hartstikke dood. Als je niets kunt schepen…
Maar ja, dat werken? Het gaat echt over de scheppingskracht die God ons heeft gegeven in deze wereld. Het nieuwe testament staat vol met genezingen… De ongelooflijke scheppingskracht die God aan mensheid heeft gegeven.
Lees Johannes 15:7-8: Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie blijven, kun je alles vragen wat je wilt, en je zult het krijgen. Het is de glorie van mijn Vader als je veel vrucht draagt en je zo mijn leerlingen toont.

Je kunt gewoon in Christus blijven (eéén met Christus – als je dat weet, ervaart, voelt en beleeft en mijn woorden niet vergeet… als je dit in je hart hebt staan — dat is dat blijven in Christus.
’Vraag wat je maar wilt en het zal gebeuren.’ Vruchtdragen is dus de verhoring van je gebeden. Dan wordt de grootheid van de Vader zichtbaar.
De vrucht is: de verhoorde gebeden.
Jezus is ons voorgegaan (lepra, blinden, doofstommen).
We kunnen waarde toevoegen aan deze wereld. Terug naar Job, was alles kwijtgeraakt maar kreeg een veelheid ervoor terug.

Het is het zeker weten dat wat we aan de binnenkant van onze ogen zien, dat dat gaat gebeuren. Telkens als er een wonder gebeurt zegt de tekst: Hij werd met ontferming bewogen. Ontferming is niet medelijden, maar ’de oplossing zien’. Gaaf he!
Jezus heft zijn ogen op en zag het de Vader doen. Hij keek naar de Vader en naar die andere en Hij zag de oplossing en dat gebeurde.
En daar heb je geduld voor nodig, om de oplossing te zien.

Als je eenmaal de oplossing hebt gezien, dan gebeurt het.

Iets verder lezen we, spectaculair, Jakobus 5:13-18: 13Als iemand van u ongelukkig is, laat hij dan bidden. Als iemand opgewekt is, laat hij dan zingen. 14Als iemand van u ziek is, moet hij de bestuurders van de gemeente laten roepen. Zij moeten voor hem bidden en hem met olie zalven in de naam van de Heer. 15Dit gelovig gebed zal de zieke redden: de Heer zal hem doen herstellen en hem, als hij gezondigd heeft, vergeven. 16Beken dus aan elkaar uw zonden en bid voor elkaar. Dan zult u genezen. Want het gebed van iemand die de wil van God doet, bezit een krachtige uitwerking. 17Elia was iemand als wij. Hij bad vurig dat het niet zou regenen en drie en een half jaar lang viel er geen regen op het land. 18Toen bad hij opnieuw en de hemel gaf regen en het land werd weer vruchtbaar.Heeft iemand het moeilijk, laat hij dan bidden.

Niets kan tussen God en ons instaan. Onze zonden zijn gedragen aan het kruis. De toolbox van de aanklacht is leeg.
vers 17 is de materialisatie van ons geloof: Elia, een gewoon mens, net als wij. Regen, 3,5 jaar niet, en toen wel regen.
Laten we God liefhebben. Laat, wat we vieren over een week, tot ons doordringen. En als je zegt, ik ben maar een gewoon mens… en dan bidden… geduld.

Je moet wel de oplossing zien.
Hij zegent ons: Je bent gaan staan voor aangezicht van God. De God die u liefheeft. Die met ontferming over jou bewogen is. Niets kan je van Hem scheiden. Niets meer, niets meer. Dat de liefde van God overweldigend mee zal gaan deze week. Dat je de oplossingen zult zien. Dat je de daad bij het woord kunt voegen. Ik zegen je met onvoorstelbare liefde van God. Opdat wij tot zegen zouden zijn in deze wereld.

————————————

Verlangen naar God (Psalm 84)

Uit de toespraak van Guido van der Neut (28 januari 2018)

Psalm 84 – Echt verlangen naar God. Het staat hier in stevige bewoordingen. De vertaling The Message zegt het ongeveer zo: Liever één dag in uw aanwezigheid dan 1000 dagen op vakantie op de Griekse eilanden.
Het is zinnig om je bewust te zijn van je verlangens. Zijn jouw verlangens je tijd en je geld waard? Reclames e.d. voeden je verlangens.
’Secularisatie’ is niet hetzelfde als kerkverlating. Nee, het verlangen naar God vervaagt. De vraag is of je daaraan sturing kunt geven; dat je verlangen naar God gaat groeien? Dat vraagt om zoiets als ’verlangen-management’; dat je kritisch kijkt waarmee je je verlangens voedt.

Praktische suggesties:
1. Bijbellezen
En dan als het ware kauwen op één vers, een kort gedeelte. Bijvoorbeeld uit de Psalmen of over het lijden van Jezus. Erover bidden enzo. En dan meerdere weken over hetzelfde gedeelte.

2. Zingen
Zingen lijkt op het ’uiten’ van bijvoorbeeld je stemming, je gevoel. Maar je zou het ook moeten ’innen’, dat het lied jou wat doet, bij je nar binnen komt. Een lied bewust zingen, gewoon thuis, waar niemand meeluistert. Liederen die je aansporen.

3. Bidden
Bidden om verlangen naar God. Dat je probeert je hart erin te leggen. Thuis, hardop in je eentje. Of fluister je gebed eens naar God, als iets heel intiems.

4. Verhalen
Lees verhalen van inspirerende christenen. Nu en in het verleden; martelaren die jou kunnen inspireren.

5. Mensen
Breng tijd met mensen door die iets hebben, die jou kunnen inspireren. Drink een biertje met ze of een kop koffie.

En dan twee punten die minder praktisch zijn, maar die er zeker ook toe doen:

6. Vrijheid
Zit er iets in je leven in de weg? Neem iemand in vertrouwen, zoek advies, laat voor je bidden.

7. Time-management
Hoe verdeel je je (vrije) tijd? Besteed je teveel tijd aan entertainment, aan Netflix, aan Facebook? Durf ermee te stoppen of het in te perken. Neem eens een pauze in je werk, en vul die met een stuk bijbellezen.

Zoek God, ook als het zwaar wordt, als er een pittige periode in je leven komt. Zoek God, Hij is de liefde van je leven.

————————————

Geestelijke Gaven (5 maart 2017)

Een paar hoofdlijnen uit de toespraak van Leo Kuiper, vanuit zijn presentatie op de beamer

Drie belangrijke hoofdstukken in de bijbel:

– Romeinen 12
– 1 Korintiërs 12
– 1 Korintiërs 14

Wat zijn geestelijke gaven NIET?
Ze zijn GEEN:
– Vruchten van de Geest
– Kerkelijke functies
– Christelijke gewoontes
– Natuurlijke talenten

De geestelijke dimensie:
Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is. (1 Korintiërs 2:14 -NBG)

Definitie Geestelijke Gaven:
Geestelijke Gaven zijn bijzondere bekwaamheden die de Heilige Geest heeft gegeven en die ten bate van het gehele lichaam van Christus aan iedere gelovige worden uitgedeeld overeenkomstig Gods plan en genade.

Enkele slot-opmerkingen:
– Ontdek welke geestelijke gaven je hebt ontvangen.
– Neem verantwoordelijkheid voor het verder ontwikkelen daarvan, dus:
– Lees boeken over jouw gaven.
– Volg cursussen en/of seminars waarin daarover onderwezen wordt.
– Neem een voorbeeld aan mensen die verder zijn dan jij.
– Breng het in de praktijk, daar leer je het meest van!

————————————

Geneesmiddelen bij twijfel

Een paar hoofdpunten uit de toespraak van Peter Bakker, 18 september 2016: 

Vanuit Psalm 73 (:1-3 en :13-26 – zie iets verder naar onderen voor de tekst van deze gedeelten)

Inleiding:
Wat doe je, als je twijfelt in het geloof?

– Twijfel wordt niet veroordeeld in Psalm 73.
– Er gaat zelfs positieve energie van twijfel uit.

4 geneesmiddelen bij twijfel:
1: Twijfel aan je twijfel
2: Ga het heiligdom binnen
3: Let op de glibberige paden waarop, niet-gelovigen uiteindelijk terecht komen (volgens de dichter)
4: Zoek Gods hand in je leven

Ten slotte:
– Twijfel is niet negatief, de bijbel heeft een uitgebalanceerder beeld wat betreft twijfel dan wij vaak hebben.
– Respecteer de twijfel van een ander, maar daag ook uit om de geneesmiddelen te gebruiken.

————————————

Leven om te getuigen

Een paar hoofdpunten uit de toespraak van Bernard Terlouw van 21 februari 2016

In zijn toespraak haalde Bernard vier aspecten naar voren vanuit 1 Petrus 2:1-10. We frissen ze hier even op:
1. De plaats van het Woord in je leven
[vers 2: …en VERLANG als pasgeboren zuigelingen naar de zuivere melk van het WOORD…] 
Het idee van ’No Bible, no breakfast’. Neem iedere dag 7 minuten met God. Lees de bijbel en stel jezelf 2 vragen:
– Heer, wie bent U?
– Heer, wat wilt U dat ik doe?

2. Jezus leeft, dat is elke dag waar
[vers 4: …VOEG U BIJ HEM, bij de levende steen]
Je bent met Iemand die leeft. Zorg dat je met je leven op een goede manier tegen Jezus aanligt. Vraag je bijvoorbeeld af: Wat zou Jezus hiervan vinden?

3. Maak deel uit van een gemeenschap
[vers 5a: en laat u ook zelf als LEVENDE STENEN gebruiken (voor de bouw van een) GEESTELIJKE TEMPEL].
Bouw aan een geestelijke tempel, samen met anderen.

4. Breng geestelijke offers – als een priester
[vers 5b: … om GEESTELIJKE OFFERS te brengen].
Ongeestelijk is zoals in Maleachi: een ’manke geit’, een offer met een gebrek. Het gaat om een echt offer waarmee je de Koning kunt dienen.

————————————

’Verspil’ je leven voor Jezus

Samenvatting van de toespraak van Robert Doornenbal, gehouden bij Traject24 op 15 maart 2015

Johannes 12:1-11. Stel je de situatie voor, denk het je in! Het ging om zeer dure olie, uit India. Kostte ongeveer een jaarsalaris van een arbeider. Gewoonte was om het hoofd ermee te zalven (Matt. 26:6,7). Maria koos de laagste positie (bij de voeten). In Lucas 10 koos ze die positie ook en luisterde ze zo naar Jezus. In Johannes 13 geeft Jezus aan wat echt discipelschap is, met zijn voorbeeld van de voetwassing. Maria’s hart vloeit over van dankbaarheid aan Jezus.

Robert vertelt over zijn bijzondere ervaring de afgelopen weken. Een aangezichtsverlamming; bad en goot zo zijn leven uit voor de Heer. Dat gaf persoonlijk geestelijk herstel. Later bidt een van zijn studenten voor hem (had daarvoor een woord van de Heer gekregen) en ontvangt hij fysieke genezing. Niet alleen zijn gezicht herstelt, maar hij krijgt ook weer energie/kracht in zijn lichaam. ‘Ik ben zeer dankbaar voor deze genade; veel andere mensen hebben veel ergere dingen dan ik. Maar ik wil graag wat soepeler bezig gaan; met minder ratio.’ Liefde tot Jezus verspreidt een heerlijke geur. Judas – hij behoorde tot deze directe kring van discipelen – maar hij werd beheerst door geld. Zijn passie maakte hem blind voor Jezus. Maria dacht niet in termen van nut. Judas’ mentaliteit was berekenend. Maar devotie gaat voor denarie! Hebben wij Jezus echt lief? Komt Hij echt op de 1e plaats?

Vers 10 spreekt over de haat en jaloezie van de hogepreisters. Jezus aanvaardt Maria’s gift. ‘Ze heeft iets goeds gedaan…’ En verwijst dan naar wat staat in Deut. 15:11: ’Armen zullen er altijd zijn bij u. Daarom druk ik u op het hart om vrijgevig te zijn tegenover iedereen in uw land die in armoede leeft of er slecht aan toe is.’ Jezus is begaan met de armen. Bonhoeffer heeft gezegd: Gods kerk wordt zichbaar in het omzien van christenen naar de armen. ‘Wanneer Christus ons roept, dan leidt zijn roeping ons naar de dood.’ ‘Verspillen van je leven’ vraagt vaak kleine offers… een dienst die je verricht, geld dat je geeft, onrecht dat je ondergaat. Bonhoeffer opnieuw: ‘Juist in omzien naar zwakken, armen, gehandicapten, daklozen.’ In Matt. 26:13 staat dat ter herinnering aan Maria dit verhaal zal worden doorverteld. Dat is vandaag opnieuw gebeurd.

Twee dingen nog: 1. Praktisch: focus in het dagelijks leven. Kolossenzen 3:23: de dingen doen als voor de Heer. Soms is dat corvee – maar je doet het JUST FOR JESUS. 2. Niet je afvragen: Is dit het waard? Maar: Is Jezus het waard. Voorbeeld Helen Roseveare (zendingsarts). Wat kun jij deze week doen: Just for Jesus?

 

————————————

Relatietijd met God

Notities bij de toespraak van Arnoud Drop, gehouden bij Traject24 op 22 februari 2015
 
Bij Alpha Nederland hebben we 2 vormen van ’Herstel’:
1. Herstellen van de relatie tussen God en Mens: de Alpha cursussen
2. Herstellen van relaties tussen mensen onderling: de Marriage Course (voor huwelijksrelaties) en binnenkort een nieuwe cursus over opvoeding (Parenting Course)
 
Vandaag gaat het hier over de relaties God-Mens. In de Marriage Course is een van de speerpunten het hebben van Huwelijkstijd tussen de partners, tussen man en vrouw. En in dat licht spreek ik voor onze tijd met God liever over ’Relatietijd met God’ dan over ’stille tijd’.
In Hosea 6:6 staat: Want liefde wil ik, geen offers; met God vertrouwd zijn is meer waard dan enig offer.
Ik lees de gelijkenis voor van de wijnstok en de ranken, Johannes 15:1-17.
 
1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: 10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12 Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. 13 Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. 14 Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. 15 Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. 16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven. 17 Dit draag ik jullie op: heb elkaar lief.
 
Het leven wordt vergeleken met een wijnstok en ranken. Als er geen vrucht is, dan snijdt de landman de ranken weg (en die zijn dan binnen een dag ook compleet verdord); als er vrucht is, dan snoeit hij. Jezus roept op dat wij in Hem blijven, dan zit je goed, dan zit je vast aan de voedingsbron. En dan gaat God aan de slag. Wij hebben tijd met God nodig om gevoed te worden, om te groeien.
Tijd met God is ook een kwestie van prioriteit. Waar maak jij tijd voor? Want daar gaat ook jouw hart naar uit. En als je hart ergens naar uit gaat, dan vind je daar altijd wel tijd voor (bijvoorbeeld: boer-zoekt-vrouw kijken, of voetbalcompetities volgen…)
 
 
Zoek een vast moment voor je Relatietijd met God. Wat doe je dan?
– ontdekken
– je hart luchten
– situaties aan Hem voorleggen, dilemma’s
– de bijbel lezen of de bijbel vanaf cd beluisteren
– stil zijn, naar je gedachten luisteren
– bidden voor namen
– toespraken luisteren (bandjes, cd’s, diensten)
 
 
Wat zegt God tegen mij? En wat ga ik daarmee doen?
1. En dan ga je plannen maken of bedenken
2. Deel die plannen dan ook met een ander